portfolio image

ویروس پاپیلومای انسانی عامل اصلی سرطان دهانه رحم در زنان

HPV در مردان

بسیاری از مردان مبتلا به HPV هیچ نوع علامتی ندارند. با این حال در بعضی از آنان ممکن است زگیل تناسلی ایجاد گردد. این افراد باید در صورت مشاهده هر گونه توده غیر طبیعی و یا زخم درآلت تناسلی و مقعد و یا گلو به پزشک مراجعه کنند.

بعضی از ساب تایپ های ویروس HPV می تواند منجر به بروز سرطان بیضه، مقعد و یا گلو در مردان شوند. سرطان گلو شایع ترین سرطان مرتبط با HPV در مردان می باشد.

مردان ختنه نشده، مردان مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف به علت انتقال HIV یا پیوند عضو و مردان هم جنسگرا که رابطه جنسی مقعدی دارند، در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با HPV قرار دارند.

 

HPV در خانم ها

تخمین زده می شود، هشتاد درصد خانم ها در طول زندگی خود حداقل به یک نوع از ویروس HPV ابتلا می شوند. در بسیاری از موارد افراد مبتلا به ویروس متوجه هیچ گونه علامتی نمی شوند و عفونت خود به خود و بدون ایجاد مشکلی در سلامتی، برطرف خواهد شد.

برخی خانم ها متوجه ظاهر شدن زگیل های تناسلی در نواحی مانند داخل واژن، داخل و یا اطراف مقعد و یا دهانه رحم خود می شوند. بهتر است خانم ها در صورت مشاهده هر گونه توده غیر طبیعی در اطراف ناحیه تناسلی به پزشک مراجعه نمایند.

برخی انواع HPV می توانند منجر به بروز سرطان دهانه رحم و یا سرطان واژن، مقعد و یا گلو شوند.

تشخیص HPV

آزمایشات غربالگری می تواند به تشخیص سرطان رحم در زنان کمک نماید. علاوه بر این، آزمایش DNA ویروس انجام شده بر روی سلول های دهانه رحم، قادر است ژنوتایپ های مختلف ویروس HPV را تشخیص دهد.

توصیه می شود خانم ها صرف نظر از این که آیا تا به حال رابطه جنسی داشته اند یا خیر، اولین آزمایش پاپ اسمیر را در سن بیست و یک سالگی انجام دهند. این آزمایش، هر گونه تغییر غیر طبیعی سلول ها در زنان را نشان می دهد؛ تغییری که می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان دهانه رحم و یا سایر مشکلات مرتبط با ویروس پاپیلومای انسانی باشد.

خانم ها در سنین ۲۱ تا ۲۹ سال، باید هر سه سال یک بار و در سنین ۳۰ تا ۶۵ سال هر پنج سال یک بار نسبت به انجام آزمایش پاپ اسمیر اقدام نمایند.

حداقل ۱۴ نوع ویروس HPV وجود دارد که عامل بروز سرطان هستند. در صورت ابتلا به هر یک از ساب تایپ ها، پزشک با انجام آزمایش پاپ اسمیر به طور مکرر و روش های دیگر، تغییرات دهانه رحم را مورد ارزیابی قرار می دهد.

معمولا چندین سال طول می کشد تا تغییرات سلول های دهانه رحم منجر به سرطان شود و ممکن است در طی این سال ها ویروس HPV بدون ایجاد سرطان از بین بروند.

تست تائید شده ای برای تشخیص HPV در آقایان وجود ندارد. بعضی از مردان ممکن است بدون اینکه بدانند، ویروس را حمل کنند و آن را انتشار دهند.

بر طبق نظر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، آزمایش های غربالگری به طور رایج برای تشخیص سرطان مقعد، گلو و آلت تناسلی در مردان توصیه نمی شود.

برخی پزشکان انجام آزمایش پاپ اسمیر را برای آقایانی که بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مقعد هستند؛ رابطه مقعدی دارند و یا مبتلا به HIV هستند، توصیه می کنند.

بهتر است مردان در صورت بروز هر گونه تغییرات غیر طبیعی پوست یا تغییرات در ناحیه آلت تناسلی، مقعد یا گلو، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنند؛ این امر ممکن است علائم اولیه ای از رشد سرطان باشد.

در حال حاضر آزمایش تشخیص و ژنوتایپینگ HPV با استفاده از دستگاه های پیشرفته سلولی و مولکولی در آزمایشگاه پاتوبیولوژی پاستور اهواز انجام می شود که قادر است با حساسیت و اختصاصیت بالا نمونه آلوده را از نظر ۲۸ ژنوتایپ مختلف HPV با خطر بالا و کم خطر مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد.

درمان HPV

همان طور که گفته شد، در بسیاری از موارد ویروس HPV بدون نیاز به اقدامات درمانی، خود به خود بهبود می یابد. ولی پزشک به منظور بررسی عفونت HPV و ارزیابی تغییرات سلولی، از بیمار می خواهد که آزمایشات غربالگری را در طی یکسال تکرار نماید.

امکان درمان زگیل تناسلی با تجویز دارو، سوزاندن با جریان الکتریکی و یا فریز کردن با نیتروژن مایع وجود دارد. اما ممکن است بعد از درمان امکان بازگشت مجدد زگیل وجود داشته باشد.

سلول های پیش سرطانی ممکن است با استفاده از روش هایی که در مطب پزشک قابل انجام هستند، برداشته شوند. احتمال درمان سرطان های ناشی از ویروس HPV با روش هایی مانند شیمی درمانی، رادیوتراپی و یا جراحی وجود دارد.

در حال حاضر هیچ درمان طبی برای عفونت HPV وجود ندارد و آزمایشات غربالگری یکی از مهم ترین اقدامات در تشخیص و ارزیابی و درمان HPV و سرطان دهانه رحم و یا سایر مشکلات مرتبط با ویروس HPV هستند.

پیشگیری از ابتلا به HPV

  • یکی از آسان ترین روش ها در پیشگیری از ابتلا به HPV استفاده از کاندوم و رابطه جنسی محافظت شده می باشد.
  • علاوه بر این، واکسن گارداسیل ۹ نیز در پیشگیری از ابتلا به زگیل های تناسلی و سرطان رحم ناشی از ویروس HPV موثر می باشد. این واکسن، از ابتلا به ۹ گونه HPV که موجب ایجاد زگیل تناسلی و سرطان می شوند، پیشگیری می کند.
  • مرکز کنترل و پیشگیری از بیمار یها، واکسن گارداسیل ۹ را برای دختران و پسران ۱۱و ۱۲ سال توصیه می نماید.

واکسن HPV در دو مرحله و به فاصله شش ماه زده می شود. خانم ها و آقایان ۱۵ تا ۲۶ سال همچنین می توانند این واکسن را در سه مرحله دریافت کنند.

افراد ۲۷ تا ۴۵ سالی که قبلا این واکسن را دریافت نکرده اند، گزینه مناسبی برای دریافت واکسن گارداسیل ۹ هستند.

جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV، توصیه می شود مراقبت بهداشتی منظم، آزمایشات غربالگری و پاپ اسمیر را به طور مرتب انجام گردد.

HPV و بارداری

ابتلا به HPV شانس بارداری را کاهش نمی دهد. در صورتی که خانم بارداری مبتلا به این ویروس باشد، می تواند اقدامات درمانی را به بعد از زایمان به تاخیر بیاندازد. با این حال، در بعضی از موارد، عوارضی در خانم های باردار مشاهده خواهد شد.

تغییرات هورمونی که در طول دوران بارداری اتفاق می افتند، می توانند منجر به پیشرفت زگیل تناسلی شوند. در بعضی موارد این زگیل ها ممکن است دچار خونریزی شوند. گسترش زگیل ها می تواند روند زایمان طبیعی را کمی دشوار کند. در صورتی که زگیل تناسلی، کانال زایمان رامسدود کند، زایمان سزارین انجام خواهد شد.

درموارد نادر، احتمال انتقال این ویروس از مادر به جنین وجود دارد، که در چنین شرایطی، وضعیت وخیمی به نام پاپیلوماتوز تنفسی برگشت پذیر اتفاق می افتد و زگیل های مرتبط با HPV در مجاری تنفسی بوجود می آیند.

در دوران بارداری ممکن است تغییراتی در دهانه رحم ایجاد شود، در چنین شرایطی انجام آزمایشات غربالگری سرطان دهانه رحم و HPV در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد.